Interviews

Sidsel og Anja gik mod skole-strømmen

Anja-og-Sidsel3-590x393

Klostervængets Heldagsskole er inde i en positiv udvikling. Flere og flere i distriktet vælger den til, og næste år bliver den til idrætsskole. Mød to mødre, der trodsede tvivlen og traf det lokale skolevalg.

Bavnehøj – det sociale samlingspunkt

002-590x386

Majken Lundberg og Anders Skriver er ikke i tvivl. Bavnehøj Skole har været et rigtig godt valg til deres tre drenge. Både socialt og fagligt lever folkeskolen op til forventningerne.

Karen, forælder på Rådmandsgades Skole

Karen-teaser-160x100

“Medierne fortæller historier om, at børnene ikke lærer noget i folkeskolen. Jeg synes, at min datter lærer rigtig meget. Lærerne er meget ambitiøse på børnenes vegne. Der er ingen laveste fællesnævner, og børnene klarer sig rigtig godt fagligt,” fortæller Karen Hytteballe Ibanez.

Iman og Bashar, lærere på Blågård Skole

ImanBashar

Iman og Bashar er mor og søn og arbejder begge på Blågård Skole. Iman er børnehaveklasseleder på 11. år, og Bashar er fastansat vikar på skolen ved siden af lærerstudiet.

Klaus, forælder på Tagensbo Skole

Klaus2-160x100

Klaus er far til Ronja og Asta, som går på Tagensbo Skole i Bispebjerg. Hør, hvad Klaus og Ronja fortæller om folkeskolen.

Povl, forælder på Amager Fælled Skole

Povl-590x834

“Folkeskolen er der, hvor alle går i skole. Det er der, hvor folk fra alle samfundslag, overbevisninger, religioner og så videre har deres børn i skole. Så folkeskolen er forhåbentlig et billede og eksempel på tolerance, demokrati og samarbejde.”

Yasar, skoleleder på Amager Fælled Skole

Yasar-160x100

“Jeg vil gerne være med til at sikre, at folkeskolen er en institution, der appellerer bredt, så man ikke vokser op i adskilte polariserede verdener.”

Katrine og Morten, forældre på Blågård Skole

KatrineMorten-160x100

“Jeg synes, det er en fantastisk skole, vores børn går på. Der er en synlighed og gennemsigtighed, som jeg godt kan lide. Lærerne er meget hurtige til at hjælpe børnene med at løse større eller mindre konflikter. De problemer, der er, bliver taget op og løst.”

Ninna, forælder på Nørrebro Park Skole

Ninna-lille1-160x100

Ninna er mor til to børn på Nørrebro Park Skole på Nørrebro. Her kan du høre, hvad hun mener om folkeskolen.

Ida, forælder på Lergravsparkens Skole

Ida-lille-160x100

“Folkeskolen er ikke kun et sted, hvor vores børn skal tilegne sig faglige egenskaber, men også et sted, hvor de lærer, hvad det vil sige at være medborgere i et samfund, hvor vi hjælpes ad og tager hensyn til hinanden.”

Henrik, forælder på Sønderbro Skole

Henrik-160x100

Skolen er en kraft i lokalmiljøet og med til at binde lokalområdet sammen. Ifølge Henrik gør sig i høj grad gældende, når man bor i byen, hvor der er meget bebyggelse, og hvor man ikke altid kender sin nabo.

Jeanne, skoleleder på Tagensbo Skole

Jeanne-lille-160x100

“Skolen er nærmest Danmarks sidste nationale projekt! Når børnene går i den lokale skole, bliver det mindre konfliktfyldt, fordi alle ved, at roden på gadehjørnet jo bare er Brian fra 7. og ikke en, man skal være bange for. Jeg brænder for at lave god skole af høj kvalitet.”

Michala, forælder på Lergravsparkens Skole

Michala-160x100

Michala har valgt folkeskolen til sin søn, så han har mulighed for at lære om mangfoldighed og møde kammerater i nærområdet i det daglige læringsmiljø.

Bente, forælder på Lergravsparkens Skole

Bente-160x100

“Jeg har selv gået i folkeskole, så det var et logisk valg for mig. Vi betaler jo alle til folkeskolen, og selvfølgelig skal vi da også bruge den,” fortæller Bente, som er mor til et barn på Lergravsparkens Skole på Amager.

Jesper, forælder på Blågård Skole

Jesper-160x100

Jesper er far til Katinka i 2. kl. på Blågård Skole på Nørrebro. Se Jesper fortælle om skolen.

Sadia, forælder på Rådmandsgades Skole

Sadia-lille-160x100

Saida har seks børn, som alle har gået på Rådmandsgades Skole. Tvillingerne og trillingerne går der stadig. Sadia er aktiv forælder på skolen, og laver bl.a. mad til Åben Skole.

Maja, forælder på Nørrebro Park Skole

Maja-160x100

“Vi ville gerne have, at vores søn skulle være en del af lokalområdet, og vi har det grundprincip, at hvis der er en god folkeskole i lokalområdet, så vælger man den. Vi havde hørt en masse godt om vores skole.”

Sukil, lærer på Amager Fælled Skole

Sukil-160x100

“Folkeskolen knytter bånd på tværs af sociale skel, og børnene/de unge oplever en tryg base i deres lokale miljø, hvor de kender de fleste i kvarteret.”

Anja og Kim, forældre på Grøndalsvængets Skole

AnjaogKim2-160x100

For Anja og Kim var det naturligt, at deres søn skulle gå på den lokale skole.
“Det er vigtigt for os, at Kian kan gå til og fra skole, når han er stor nok. Og så vil vi gerne have, at Kians nærmiljø afspejler sig i den skole han går .”

Rikke, elev på Grøndalsvængets Skole

Rikke-lille-160x100

Rikke Delá går i 9. klasse på Grøndalsvængets Skole i Bispebjerg. Hun har været del af elevrådet siden 1. klasse, var næstformand i 7. klasse og formand i 8. klasse.

Sabine, forælder på Lundehusskolen

SabrinaWilliam-160x100

Sabine er mor til William, som går på Lundehusskolen i Bispebjerg. Hør, hvad Sabine og William har at sige om skolen.

Malik, forælder på Grøndalsvængets Skole

Malik-160x100

“Vi er jo ikke ens, og det nytter ikke noget, at vi klumper os sammen i små enheder. Det her med at møde hinanden det er folkeskolens store dannelsespotentiale.”

Julius, elev på Blågård Skole

Julius-lille-160x100

“I folkeskolen møder du mange forskellige mennesker, der bor i nærheden, og du får et større indblik i, hvordan og hvor forskellige folks værdisæt er, end du gør i en privatskole,” siger Julius, der går i 9. klasse og er elevrådsformand på Blågård Skole.

Ingvild, forælder på Sønderbro Skole

Ingvild-160x100

” Jeg tror, de fleste forældre synes, det er en stor overgang, når deres første barn skal starte i skole. Man er både spændt og bekymret.” Ingvild fortæller, at det for hendes families vedkommende betød meget, at flere af børnehavevennerne skulle starte på samme skole, og at de mødte nogle forældre til lidt større børn på skolen, som var glade for den.

Michael, forælder på Lergravsparkens Skole

Michael-lille-160x100

Michaels barn går på Lergravsparkens Skole på Amager, og Michael er selv medlem af skolens bestyrelse. Han går derfor fuldt ud ind for folkeskolen. Læs, hvorfor.

Deqa, forælder på Guldberg Skole

Deqa-160x100

“Jeg kunne have valgt en muslimsk privatskole til mine børn, men jeg tror ikke, at jeg ville hjælpe dem, hvis jeg havde gjort det. Når de er færdige med skolen skal de jo videre ud i skolesystemet, i gymnasiet eller ud i en anden uddannelse, og så ville de slet ikke passe ind i kulturen der, hvis de kommer fra et meget lukket miljø, hvor alle er ens.”