Børnehave- og 0. klasser sammen om fortælling på Dyvekeskolen

Hestene løber i fuld galop rundt om elefanterne og sneglene, og det går “hurtigere og hurtigere og hurtigere”. Brug Folkeskolen var med til generalforsamling på “Sneglens lykkelige dag” lige før vinterferien. Det var finalen på Dramatekets fortælleværksted på Dyvekeskolen, hvor børnehaveklasserne sammen  storebørnsgruppen fra Sundby Algård i fem uger har arbejdet med rim og remser, sang og musik og til sidst har de opført fortællingen for deres forældre.

hesteløb 3

Elever og børnehavebørn i fuld galop på Dyvekeskolen i den musikalske fortælling “Sneglens lykkelige

Dyvekeskolen blev præsenteret for børnehaveklassepraktikken af Brug Folkeskolen, der tidligere har arbejdet sammen med Dramateket på Nørrebro. På Amager er det distriktets sprogkonsulent, der har organiseret børnehaveklassepraktikken. Der er flere formål med praktikken. For det første at gøre de kommende skolebørn fortrolige med skolen, så overgangen fra børnehave til skole bliver tryg. For det andet handler det om at præsentere den lokale folkeskole for forældre, så de får et bedre kendskab til den  og føler sig tryggere ved at vælge den. For det tredje handler det om at knytte kontakt mellem børnehavepædagoger og børnehaveklasseleder, og så handler det om at sprogstimulering og leg fint kan gå hånd i hånd. Det arbejder Dramateket med.

Den dialogiske fortælling inkluderer og skaber fællesskab

Fortællingen “Sneglens lykkelige dag”  handler om en lille snegl, der ingen venner har. Den finder et cirkus og får nye venner. Fortællingen er bygget op med rim og remser og små sange og der arbejdes  med anderledes læring, der arbejder med musik, krop og sprog på én gang.

Dramatekets Mille Brink kalder metoden for dialogisk fortælling. Det betyder, at der arbejdes aktivt med sproget. Børnene inddrages gennem enkle melodier og sange. De indlever sig i forskellige figurer i historien – snegl, elefant, hest, cirkusdirektør, skovens træer, der suser, og regnen der trommer. Og de har det sjovt i mens.

“Noget vi vil gentage”

Dyvekeskolens leder Lisbeth Palm Olsen er begejstret for Dramateket og synes, at det er en rigtig god idé at få børnehavebørnene ind til et forløb på skolen. Hun efterlyser dog, at distriktsforvaltningen engagerer sig mere i projektet, da der ligger en stor koordineringsopgave i det, hvis skolen skal have flere børnehaver med og det er en tidskrævende opgave, som det er svært for skolen at nå. Når det er sagt, er hun overbevist om, at det er noget skolen vil fortsætte med at gøre.

Lige nu arbejder Sønderbro Skole på Amager på at få samme forløb med Dramateket, og har søgt huskunstmidler til det. Vi håber, det lykkes.

Se mere om børnehaveklassepraktik HER