Forældrefortællinger Efterår 2017

BRUG FOLKESKOLEN – I DIN BYDEL

Efterår er for mange forældre ensbetydende med skolevalg. Vi ved i Forældreforeningen Brug Folkeskolen, at der går rigtig mange tanker forud for skolevalg. Når forældre taler med forældre, udryddes gamle myter, og man får et førstehåndsindtryk af skolerne – her og nu. Læs her fem forskellige forældres fortællinger om deres skolevalg. 

 

TORSTEN – FAR PÅ BAVNEHØJ SKOLE

Da vores ældste dreng skulle starte i skole, var vi lige kommet hjem fra udlandet. Derfor overvejede vi, om det ville være bedst at vælge Den Internationale Skole. Men vi havde begge to selv gået i folkeskolen og ville den gerne.

Jeg tror, det vigtigste for børnene er at lære at være sammen med en masse forskellige børn, og det kan de i folkeskolen. Det betyder også rigtig meget, at vores børn har kammerater i lokalmiljøet og ikke skal langt for legeaftaler.

Da vi kontaktede Bavnehøj Skole, fik vi halvanden time med skolederen. Hun fortalte om de gode værdier, skolen har. Skolen arbejder med bevægelse og kreativitet i samspil med den høje faglighed. Hun viste os rundt på skolen, og vi mødte nogle af lærerne. Vi var slet ikke i tvivl efter det møde, og det betød, at vi aldrig nåede ud på Den Internationale Skole. Det behøvede vi slet ikke. Skolens modtagelse gjorde rigtig meget for vores oplevelse. Det skal de altså virkelig have ros for.

Folkeskolen har ændret sig siden, vi selv gik i skole. Lærerne er meget bedre, der er gode læringsmetoder, og de sidder ikke bare ned hele dagen og får tavleundervisning. Bavnehøj Skole har helt sikkert levet op til mine forventninger.

 torsten
”Jeg vil egentlig give det samme råd, som min bror gav os. Giv slip! Vær ikke nervøs fra starten og tro, at det er muligt at styre og have kontrol over børnenes fremtid. Måske bare lade skolelivet gå sin gang, og hvis der så skulle komme problemer, kan man tage dem, når de er der.”

 

NURTO – MOR PÅ LUNDEHUSSKOLEN

For mig var folkeskolen bare det rette valg. Jeg har selv gået på folkeskole, og jeg ønsker for mine børn, at de får mulighed for at være en del af det nærmiljø, de bor i.

Når børn kommer hjemme ved andrebørn, der ikke ligner dem selv, lærer de vigtige ting om mangfoldighed. De ved, at der er nogen, der spiser på en anden måde, roder mere eller har finere møbler end dem selv.

Jeg havde selvfølgelig også minebekymringer inden skolestarten. Jeg havde snakket med rigtig mange fra lokalmiljøet, også nede i børneinstitutionen, og der er bare rigtig mange oplevelser. Både gode og mindre gode. Den yngste er lige startet i 0.klasse, og her gik min bekymring meget på de erfaringer, jeg har haft med den ældste. Den ældste har haft en masse lærerskift, og det gav en lidt ustabil klassestruktur. Men jeg har overordnet tillid til skolen, og at den yngste får en stabil start med en godlærer, der kan følge dem hele vejen.

Skolen har sådan et særligt intro forløb, hvor alle 0. klasser bliver inddelt i farver. De første uger op til efterårsferien mikses de på kryds og tværs. Først efter efterårsferien lander de i den klasse, som de skal være i. Det virkede rigtig godt med min ældste dreng, og jeg synes, det er et rigtig godt initiativ for at ryste dem alle godt sammen.

NURTO
”Besøg skolen, tag kontakt til forældregrupper eller spørg rundt i lokalmiljøet. Når du søger på Google eller kigger på listerne udgivet af undervisningsministeriet, giver det bare ikke et helhedsbillede. Kom selv, spørg rundt og dan dit eget indtryk.”

 

ANJA – MOR PÅ RÅDMANDSGADES SKOLE

Vi tænkte faktisk rigtig meget over det, fordi vi begge to har haft blandede oplevelser med at gå i folkeskolen. Vi var derfor meget åbne og var rundt og kigge på flere privatskoler på lige fod med, at vi også var ovre og kigge på Rådmandsgades Skole. Vi fik en klar følelse af, at det var en fed skole, og på det tidspunkt var der en leder, som var enormt tillidsvækkende. Hun klappede min mand på kinden og sagde, det skal nok gå. Det, synes vi, var enormt sjovt.

Vores søn kom ikke ind på nogen af de her privatskoler. Det er jo også sådan lidt et ”race”, og vi fik faktisk flere gange en dårlig fornemmelse på de møder, vi kom til. Det var ikke alle stederne, vi rigtig kunne se os selv i. Det føltes slet ikke som et nederlag, da han så startede på Rådmandsgades Skole, som var den lokale folkeskole. Skolen havde de værdier, som vi gik efter. De har et godt socialt miljø og er et sted, hvor vi er sikker på, at han er glad for at være.

Det handler mest om den gode trivsel for os frem for fagligheden. De faglige kompetencer skal nok udvikle sig, hvis de andre ting er på plads. På Rådmandsgades Skole var der en stemning af afslappet hjemlighed. Vi bor også på Nørrebro, fordi vi synes, det er en god bydel at bo i, og så vil vi egentlig også gerne have, at vores børn går i skole et sted, som afspejler det. Et andet plus er, at det kun tager tre minutter at gå i skole, og så kan de selv gå derhen.

 anja
“Hold dig virkelig ikke tilbage med at spørge. Privatskolerne er bare bedre til at brande sig selv, fordi de skal sælge. Men tit har folkeskolen rigtig mange gode initiativer og metoder. Du skal bare spørge dem, hvad de konkret laver af initiativer på din lokale skole.”

 

ALLAN – FAR PÅ NØRRE FÆLLED SKOLE

Vores ældste er lige blevet kastet ud i det helt store skoleliv. Det startede allerede nede i børnehaven. Vi kiggede på flere muligheder og snakkede med venner og bekendte, men børnehaven var bare virkelig god til at linke os med andre forældre. Den ligger lige nede bag Nørre Fælled Skole, og de har et utrolig tæt samarbejde med skolen. Børnene havde været der mange gange og havde allerede et forhold til skolen. De starter tidligt med at samle de børn, der skal starte i skole i grupper. Børnene får venner, og de føler sig rigtig store, stolte og klar til at komme videre i verden. Når børnehaven er med, og de andre forældre er med, så begynder du også at flyde med.

At skolen ligger i lokalmiljøet betyder, at du får en vennekreds, der ikke ligger mere end et frispark fra, hvor du bor. Det er vigtigt, at det er nemt at gå ned og lege sammen. Nørre Fælled Skole gjorde også meget ud af introduktionsdage, hvor skolelederen var der som et ansigt ud ad til. Jeg har selv gået i folkeskole, og jeg synes, det er en vigtig del af vores samfund og ikke mindst for integrationen at være en del af det nærmiljø, hvor man bor.

Selvfølgelig vil man altid det bedste for sine børn. Så jeg er sikker på, at hvis skolen var helt forfærdelig, så havde man gjort alle mulige andre krumspring. Men eftersom skolen indbød til det perfekte skoleliv, så var det bare et logisk valg. Der var faktisk slet ikke nogen bekymringer inden skolestarten. Skolen gjorde rigtig meget for at forberede os. Jeg har fuld tiltro til, at lærerne derovre gør det godt, og der er et enormt stort kommunikationsflow og mulighed for at snakke med lærerne en-til-en på skolen.

ALLAN
“Det er utrolig vigtigt, at børn knytter venskaber i deres lokalområde. Selvfølgelig vil man det bedste for sine børn, og det betyder et ønske om den gode skole. Men mit råd er at tage udgangspunkt i barnet. Tænk over, at der skal skabes gode muligheder for legeaftaler i nærmiljøet.”

 

MIA – MOR PÅ ELLEBJERG SKOLE

Min mand er vokset op i Sydhavnen og har gået på den lokale skole ind til 3. klasse og er derefter skiftet til en privatskole. Dengang var folkeskolerne herude nogle lidt hårde steder. Han sagde derfor fra starten, da jeg blev gravid, at vi ikke skulle have vores børn i folkeskolen herude. Vi havde derfor skrevet den ældste op til privatskole lige fra starten. I børnehaven kom vi på andre tanker, da flere af de andre forældre snakkede meget om at starte børnene sammen i den samme folkeskole. Så tog vi på tur rundt på folkeskolerne. Flere naboer gjorde det samme, og det hele endte med, at vi valgte en af skolerne ud, da vi synes, den bare virkede rigtig god. Skolen var ikke vores distriktsskole. Vi skulle derfor søge om at komme ind. Som udgangspunkt fik vi ikke plads.

Hvad gør man så? Vi tog til møde på vores distriktsskole. Vi blev virkelig godt modtaget, og skolelederen gjorde en masse for stedet – også for at sælge stedet. Ellebjerg Skole var bare federe, den var nyrenoveret, og der var en masse fede ting og initiativer. I bund og grund gælder det på en eller anden måde om at bryde de her rygter. Der er rigtig mange, der er vokset op i Sydhavnen og har oplevelser fra en tid, hvor skolerne var helt anderledes end nu.

Vi har ikke valgt skolen som et socialt eksperiment. Vi har valgt skolen, fordi vi var helt trygge ved, at skolen kunne leve op til vores forventninger. Vores ældste dreng kom i sidste øjeblik ind på begge folkeskoler, og vi valgte distriktsskolen. Efter vi havde besøgt stedet og snakket med skolelederen, var det bare det helt rigtige. Det allerbedste ved skolen nu er faktisk det lokale. Det, at børnene bor og går i skole i deres nærmiljø, gør bare rigtig meget for deres sociale liv.    

MIA
“Det er svært at give ét råd. Egentlig handler det bare om at tage over på skolerne. Alle de skoler der kunne være relevante. Det skal føles rigtig og ikke være på barnets bekostning. Skolen skal ikke være et socialt eksperiment, så tag udgangspunkt i barnet og det der føles helt rigtigt.”