Sidsel og Anja gik mod skole-strømmen

 Anja og Sidsel3

Klostervængets Heldagsskole er inde i en positiv udvikling. Flere og flere i distriktet vælger den til, og næste år bliver den til idrætsskole. Mød to mødre, der trodsede tvivlen og traf det lokale skolevalg.

I skolegården på Klostervængets Heldagsskole summer det af aktivitet. Rulleskøjterne bliver luftet for fuld fart, en trillebør slingrer af sted, og smilene er på.

I fritidsordningens garderobe sidder Anja Skov Nielsen klar til at hente datteren Maya. Sidsel Nielsen har også fundet vej til den lave bænk. Hendes datter Asia går ligesom Maya i skolens nye 0. klasse, og mens de to piger får slukket legesulten, tager Anja og Sidsel sig tid til at sætte ord på de første måneders oplevelser med skolestart.

Fordomme og negative forventninger formede billedet

“Ud fra alle rygterne, og det man kender til det, havde jeg det bare sådan ‘aldrig i livet, her skal mit barn ikke gå’,” fortæller Anja om det billede, hun havde af Klostervængets Heldagsskole for bare et år siden, hvor hun stod mit i skoleindskrivningen.

Sidsel nikker. Hun var både vred og havde ondt i maven, da en plads på den lokale distriktsskole viste sig at være eneste tilbud. Efter mange snakke med andre forældre i børnehaven og besøg på skolen blev både Anja og Sidsel dog enige om, at privatskole ikke skulle være udvejen for deres piger. Folkeskolen tæt på hjemmet blev valgt, og i dag er fordomme og negative forestillinger forduftet.

“Jeg er rigtig glad for skolen, og det er min datter også. Hun springer op af sengen og er parat til at komme ud af døren om morgenen. Nogle dage spørger hun endda, om hun ikke må komme herover og spise morgenmad, for så kan man jo sidde og hygge med vennerne,” fortæller Sidsel.

Også Anja er glad for den start, datteren har fået.

“Klassen fungerer godt. Maya leger med mange forskellige, og jeg har ikke indtryk af, at der er nogen, som bliver holdt udenfor. Det er mest pige-drenge problemer, der begynder at opstå nu, men sådan er det vel alle steder. Lærerne er også opmærksomme på, hvordan børnene trives. Det er der overskud til.”

En skole med fokus på helheden

Det er en hel stribe af ting, som har overrasket de to mødre i løbet af den seneste måned.

Der er kantinen, hvor skolens kok Amalie engageret fortæller om sundhed og fødevarer, de fysiske rammer med mulighed for, at børnene både kan brænde krudt af og flade ud til en film på smartboard, og udsigten til, at skolen næste år bliver idrætsprofilskole. Og så er der begrebet heldagsskole, som i starten klingede lidt hult i de to mødres ører.

“Det kan jeg også kun se positive ting ved nu. Børnene skal ikke skifte fra et miljø til et andet, når de skal på fritidshjem. Det gør hverdagen mere kontinuerlig. De spiser også sammen, børster tænder sammen og laver sådan nogle dagligdagsting, som man gør derhjemme. Det gør det trygt,” forklarer Sidsel og foreslår, at det i stedet burde hedde helhedsskole.

Elever Klostervængets Heldagsskole“Så får det en helt anden klang. I mine øjne er fordelen ved at indrette skolen på denne måde, at man ser hele vejen rundt om barnet og får alle med.”

Fagligheden fejler ikke noget

Elevsammensætningen på Klostervængets Heldagsskole rummer mange forskellige nationaliteter. Og det fik bekymringer om det faglige niveau i undervisningen frem hos de to mødre, da det sidste år var tid til skoleindskrivning.

“Det var da en bekymring om ens barn nu skal sidde og kede sig, fordi der måske er nogle elever, der har svært ved det danske sprog eller andre, som har problemer med koncentrationen. Jeg tror bare ikke fagligheden falder, fordi de netop laver differentieret undervisning. Alle dem, der er gået ud af skolen denne sommer, er jo alle gået videre til andre uddannelser, så jeg er sikker på at fagligheden er god nok,” slår Sidsel fast og forklarer, at lærerne allerede nu sprogvurderer børnene, så de fagligt stærke elever kan blive udfordret, samtidig med at de børn, der har behov for mere hjælp, får det.

Derfor er elevernes forskellige baggrunde kun et plus i Sidsels karakterbog til skolen.

“Jeg elsker mangfoldighed. Jo flere sprog min datter lærer, jo bedre vil hun klare sig i samfundet. Jeg ser det kun som noget positivt, at de lærer om hinandens kulturer og baggrunde. Vi lever i en globaliseret verden, og det er det, skolen her gør dem parate til, ved at den er så multietnisk, som den er.”

Forældre henter børn på Klostervængets Heldagsskole
Hele kvarterets skole skal tilbage på sporet

Både Anja og Sidsel håber, at flere forældre træffer samme valg som dem, når Klostervængets Heldagsskole til november åbner op for skoleindskrivning til næste skoleår.

“Klostervængets Skole har desværre ikke været kvarterets skole i mange år, men derimod en skole, der er blevet fravalgt. Jeg ser gerne, at børnene her i området får en lokal skole igen. Det, at man hilser på hinanden på gaden, fordi man kender hinanden fra skolen, betyder meget. Jeg møder tit nogle af de andre forældre, når jeg er ude for at handle eller gå en tur. Det gør det trygt,” fortæller Sidsel. Og Anja følger op med en opfordring til alle dem, der skal sætte skole-krydset snart.

“Kom og se skolen til vores Åbent Hus arrangement og få en snak med lærerne og pædagogerne, så er det nemmere at danne sig et indtryk. Det omdømme, skolen har, skræmmer folk væk, men virkeligheden er helt anderledes. Børnene har en god hverdag, og de får nogle gode oplevelser. Derfor bør I give det en chance.”