Vær med

Der er mange frivillige forældre i Brug Folkeskolen – og vi har altid plads til en mere. Du kan støtte op om Brug Folkeskolens arbejde på mange måder lige fra bestyrelsesarbejde til børnehavebesøg.

Det kan du som aktiv forælder

Som kommende skoleforælder kan du være med til at danne netværk med andre forældre til børn, der skal gå på samme lokale folkeskole som dit eget barn.

Når dit barn er startet i skolen, kan du være med til at lave aktiviteter, som styrker forældresamarbejdet. Du kan deltage i Åbent Hus og andre arrangementer for forældre til kommende skolebørn. Og du kan tage med til børnehavebesøg eller kulturelle arrangementer, hvor Brug Folkeskolen tager skolesnakken med forældre, der snart skal vælge skole til deres barn.

Har du lyst til at bevæge dig fra det praktiske til det politiske plan, kan du stille op til Brug Folkeskolens bestyrelse. Vi har også frivillige forældre med til møder hos politikere.

Hvis du ikke bor i København

Forældreforeningen Brug Folkeskolen har først og fremmest sit virke i København. Vi får dog jævnligt henvendelser fra andre dele af landet, hvor en indsats som vores kan være relevant.

Vi har endnu ikke ressourcer til at starte indsatser op andre steder, men vi forsøger så godt som muligt at hjælpe jer i gang. Først og fremmest findes der en masse materiale til fri afbenyttelse her på hjemmesiden, og desuden er man velkommen til at ringe til os og få nogle gode råd og tips til at komme i gang.

Det siger de frivillige

Vi har spurgt frivillige forældre i Brug Folkeskolen om, hvad der motiverer dem til at engagere sig i foreningen. Her er et udpluk af svarene:

• at være med til at skabe en levende og fælles skole, jeg som forælder kan være stolt af.
  • at have et forum, hvor jeg som forælder kan sige min mening.
  • at være med til at skabe lokal forankring, medborgerskab og sammenhængskraft.
  • at engagere mig (skole)politisk.
  • at nedbryde fordomme om folkeskolen.
  • at arbejde for bedre vilkår og tryghed på skolerne.
  • at møde alle mulige forskellige mennesker.
  • at hjælpe børn, som mangler rollemodeller.
  • at kunne gøre en forskel, uden at det dræner mig for tid.
  • at være del af et dynamisk bestyrelsesarbejde, hvor jeg kan byde ind med lige det, der interesserer mig, og som jeg er god til.
  • at møde andre engagerede mennesker.
  • at børnene møder mangfoldighed og lærer at navigere på deres fremtidige arbejdsplads og i samfundet.
  • at deltage i frivilligt arbejde, som jeg går glad hjem fra.