Gode råd til skoler og lærere

Kære skole! Her er rådene fra os forældre:

• I er værter for samarbejdet. Forældre kommer på skolen som gæster og kender ikke rammer og muligheder, som jer. Tag godt imod os, så vi føler vi os trygge og velkomne, når vi kommer til arrangementer på skolen.
  • Fortæl os, at alle forældre har ressourcer. Og at engagement og interesse i barnets skoleliv er afgørende – både hvad angår det faglige og det sociale.
  • Første forældremøde er vigtigt. Her skal I introducere forældresamarbejdets betydning og gøre det meningsfuldt for os forældre at bidrage til det.
  • Brug tid på forældremødet til en forventningsafstemning sammen med klassens kontaktforældre. Og husk, at der skal være tid til at vælge kontaktforældre på det første forældremøde.
  • Tag os kontaktforældre med på råd, når I planlægger forældremøder – sammen har vi bedre fornemmelse for, hvad der rører sig, og hvad der er vigtigt at få talt om.
  • Fortæl os, at alle klasser er forskellige. I nogle klasser er der mange aktive forældre og fælles arrangementer, mens andre har det bedre med få faste traditioner, som styrker fællesskabet. Begge dele er fint, og I kan hjælpe os forældre med at finde den rette balance i netop vores klasse.